8توصیه برای داشتن بشقاب غذای سالم

داشتن انتخاب های غذایی سالم برای رسیدن به اندام متناسب و کاهش وزن آنقدرها هم سخت نیست. لازم نیست خیلی پول خرج کنید یا زمان و انرژی زیادی را صرف نید تا بتوانید خودتان را از دست چربی هایی که دور شکم و... را گرفته اند راحت کنید. برای داشتن یک بشقاب غذای سالم توصیه های زیر را جدی بگیرید تا هم بتوانید کالری مصرفی روزانه تان را متعادل کنید و هم غذاهای دوست و دشمن را بشناسید.

 

از غذا خوردن لذت ببرید اما کمتر بخورید

سعی کنید موقع غذاخوردن همه حواستان را روی آنچه که می جوید متمرکز کنید و از وقتی که صرف میل کردن غذا می کنید لذت ببرید. خیلی تند غذا خوردن یا غذا خوردن در حالیکه حواستان متوجه حرف های دیگران، تلویزیون و... است باعث می شود  که متوجه آنچه می خورید نباشید. ابن مساله موجب می شود که شما بیشتر بخورید اما در مقابل دیرتر احساس سیری کنید.

 

با وعده های غذایی پرحجم خداحافظی کنید

از  بشقاب، کاسه، قاشق، چنگال و خلاصه ظرف های کوچکتر برای غذا خوردن استفاده کنید و اگر در شرایطی هستید که کس دیگری برای شما غذا می کشد، پیش از اینکه شروع به غذا خوردن بکنید، اندازه وعده تان را متعادل کنید. اگر غذا برایتان زیاد است آنرا با کس دیگری شریک شده یا بخشی از غذایتان را برای چند ساعت بعدتر کنار بگذارید.

 

غذاهایی که باید با آنها دوست شوید

سهم سبزیجات، میوه، غلات سبوس دار، نان سبوس دار و شیر و محصولات لبنی کم چرب را در برنامه غذایی روزانه خود افزایش دهید. این محصولات حاوی انواع مواد مغذی هستند که شما برای داشتن سلامت جسمانی و تقویت سیستم ایمنی خود به آن احتیاج دارید. پتاسیم موجود در این غذاها فشار خون را کاهش می دهد، کلسیم به تقویت استخوان ها کمک می کند، فیبر نیز شما را در مقابل یبوست بیمه کند.

 

نیمی از بشقاب غذای خود را به میوه و سبزی اختصاص دهید

سبزیجات و میوه های قرمز و نارنجی و آن دسته از سبزی هایی که برگ های سبز تیره دارند بهترین دوستان شما در میان مواد غذایی مختلف هستند پس سیب زمینی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج را جدی تر بگیرید. یادتان باشد که میوه و سبزی باید حداقل نیمی از بشقاب غذای شما باشد.

 

به جای شیر پرچرب، شیر کم چرب بخورید

شیر و محصولات لبنی کم چرب و پرچرب از نظر میزان کلسیم هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ اما کالری و تاثیر چاق کنندگی شان از زمین تا آسمان با هم متفاوت است. علاوه بر این چربی موجود در محصولات پرچرب باعث کاهش جذب کلسیم نیز می شود.

 

نیمی از نان و غلات مصرفی خود را سبوس دار کنید

به جای نان سفید از نان های سبوس دار مثل سنگک استفاده کنید. بیسکوئیت های معمولی را با بیسکوئیت های سبوس دار جایگزین کنید و از غلات سبوس دار برای درست کردن انواع سوپ و آش و... کمک بگیرید. سبوس نه تنها به رفع یبوست و کاهش وزن کمک می کند بلکه در پایین آوردن فشار خون و چربی خون و... نیز نقش مهمی دارد و دوستدار سیستم قلب و عروق شماست.

 

دشمن های غذایی را بشناسید

غذاهای حاوی چربی اشباع،کره، روغن های جامد، انواع غذاهای آماده و کنسروی که سدیم یا نمک بالاتری دارند و انواع دسرهای پر شکر سلامتی شما را به طور جدی به خطر می اندازند و  چاق کننده نیز هستند. غذاهایی همچون پیتزا، سوسیس و کالباس، کیک و کلوچه و... از جمله خوراکی هایی هستند که باید دورشان خط قرمز بکشید.

 

آب بنوشید

نوشیدن آب علاوه بر همه خواص مهمی که دارد و تاثیراتی که بر سیستم گوارشی و ادراری شما می گذارد، لاغر کننده هم هست و باعث می شود که بدنتان کالری بیشتری بسوزاند و سریع تر وزنکم کند. متخصصان توصیه می کنند برای داشتن وزن مناسب و رسیدن به سلامتی روزانه 8- 10 لیوان آب بنوشید و در مقابل خوردن نوشیدنی های پرشکری همچون نوشابه را کم و کمتر کنید. یادتان باشد نوشابه هم چاق کننده است و هم در ایجاد پوکی استخوان و... دخالت دارد. 

مرکز درمان چاقی تهران
بزرگترین و پیشرفته ترین مرکز درمان چاقی ایران

عضویت در خبرنامه :

اطلاعات تماس

مرکزدرمان چاقی تهران

آ آدرس :
تهران میدان ونک ابتدای خیابان صانعی ساختمان 41 طبقه 4

ت تلفن :
02188779110
09124545451

02188656681

لطفا جهت دریافت وقت ملاقات روزهای زوج از ساعت 11 الی 14 تماس حاصل فرمایید

ف فاکس :
02188778164

ش شبکه های اجتماعی :

فیسبوک   یوتیوب     لینکدین